SETI Agencje kosmiczne
SETI jest dla mnie grą Euro z rewelacyjnym kosmicznym klimatem. Dlatego ucieszyłem się, że będę miał szanse sprawdzić co nowego wnosi dodatek do tej gry.
Korporacje z Terraformacji Marsa
Pierwszą i dużą nowością są korporacje rodem z Terraformacji Marsa. Każdy z graczy na początku rozgrywki wybierze jedną korporację. Wpłyną one na nasze początkowe zasoby, zapewnią nam inny poziom dochodu oraz dzięki nim zyskamy specjalne zdolności. Mogą to być pasywne zdolności, które wzmocnią podstawowe akcje lub mogą to być takie umiejętności, których użyjemy raz na rundę.

Wybór korporacji jest dość spory i bardzo fajnie, że wpływają one na różne aspekty SETI. Choć jak to bywa w asymetrycznych grach część z tych korporacji jest bardzo mocna i ta zdolność może nam bardzo dużo dać w ciągu gry. Niestety są też takie korporacje, z których skorzystamy bardzo rzadko.

Do wyrzucenia Stratus Core i Turing Systems
Preludium nowości
Na początku otrzymamy też karty szybkiego startu. Zapewniają one bonusowe dropsy, punkty zwycięstwa, a część z nich pozwoli nam wysłać sygnał lub umieścić sondę na jakieś planecie. Czuć tu klimat preludium z Terraformacji Marsa.

Alien III
Do rozgrywki będziemy mogli też dołączyć nowych kosmitów.
3I/ATLAS(Arkhos) to ogromny gwiezdny obiekt, który prawdopodobnie jest statkiem obcej cywilizacji. Będziemy mogli eksplorować go w celu uzyskania rożnych bonusów. Możemy też spróbować złamać jego zabezpieczenia by otrzymać jeszcze silniejsze efekty.

Amoeba to organizm obcych, który cały czas przemieszcza swoje komórki. Zaznaczając cząstkę obcych będziemy mogli dostać bonusy z jednej części jego ciała. Po tym te bonusy powędrują według strzałek zmieniając swoje położnie. Warto poczekać na zbadanie tego gatunku tak by jak najwięcej zyskać z tej akcji. Jest to chyba jedna z moich ulubionych ras obcych.

Glyphids wysłali sygnał do nas z kosmosu, który musimy rozszyfrować. Wykonując podstawowe akcje będziemy zyskiwać ich glify, które będziemy później mogli rozszyfrować. Po tym ich karty zapewnią nam wiele różnych bonusów zależnych od koloru glifu. Przy okazji zapunktujemy też za zbieranie setów różnych kolorów. Fajnie, że ta rasa wpływa na całą planszę i akcje jakie będziemy wykonywali.

Niby 4 rundy
Rozgrywka z korporacjami oraz kartami szybkiego startu skraca czas rozgrywki do 4 rund. Jednak nie zmienia to ogólnego czasu grania. Wszystko przez to, że możemy zrobić więcej w naszej turze i możemy grać, a grać i grać itd…
Na dwóch graczy może nie jest to aż tak wyczuwalny. Jednak kosmiczne wojaże w 4 graczy bywają przydługawe i zdecydowanie zamieniają to na grę, którą sięgniemy tylko w weekendy.

Podsumowanie
SETI Agencje kosmiczne nie zmienia mechanicznie rozgrywki. Nadal robimy dokładnie to samo tylko dostajemy po prostu więcej opcji.
Korporacje dodają asymetrię do rozgrywki i sprawiają, że nasze tury są miodniejsze. Co do zdolności tych korporacji to niektóre są lepsze, a niektóre są gorsze. Choć najważniejsze, że fajnie wpływają na podstawowe aspekty gry jeszcze bardziej je rozwijając.
Trzy nowe rasy obcych są bardzo ciekawe i rozbudowują różne kombinacje, które będziemy mogli odkryć podczas naszych kosmicznych podróży. Zdecydowanie chciałbym zobaczyć więcej Alienów w przyszłych dodatkach.
Zostaje naprawione wysyłanie sygnału i mocno można to usłyszeć szczególnie w rozgrywkach dwuosobowych. Wszystko dzięki kartom szybkiego startu oraz nowym tokenom.
Takim jedynym aspektem SETI, który został pominięty w tym dodatku, to nowe kafelki celów. Szkoda trochę, bo zdecydowanie urozmaiciłoby to nasze dążenie do ich realizacji
Ostateczny werdykt: SETI Agencje kosmiczne to rewelacyjny dodatek, który z prędkością światła trafił do mojego serduszka.
Plusy
- Fajni ci nowi Alieni
- Asymetryczne Korporacje
- Szybki start
- Miodniejsze tury
- Lepsze wysyłanie sygnału
Minusy
- Szkoda, że nie ma nowych celów
[Współpraca reklamowa z Czech Games Edition]
